آيا خوردن صبحانه كامل باعث كاهش وزن مي شود

 

به نظر می رسد برای داشتن وزن مطلوب و بدن سالم حق با مادران است که همیشه خوردن صبحانه را یادآور می شوند و آن را مهم ترین نوبت غذایی در طول روز می نامند.
به گفته محققین که در نشریه موسسه رژیم آمریکا Journal of the American Dietetic Association در سپتامبر ۲۰۰۵ چاپ شده ، صبحانه ای که شامل یک پیاله غله و گیاه گندمی باشد به دختران کمک می کند تا لاغر شوند و بدنشان سالم تر و تندستر از دخترانی باشد که غذاهای دیگری در صبحانه مصرف می کنند یا اصلا صبحانه نمی خورند.
به عنوان بخشی از تحقیقات ، محققین روی ۲۳۰۰ دختر بین ۹ ۱۰ سال تحقیق کرده اند و برنامه صبحانه آنها را یکروز در میان ۳ روز در هفته تا ۱۹ سالگی مورد بررسی قرار دادند. آنهایی که حداقل ۳ روز در هفته صبحها از غلات و گیاهان گندمی استفاده می کردند(BMI) انها با توجه به وزن و قدشان زیر ۲۵ بود . درحالیکه دخترانی که گیاهان گندمی یا غلات استفاده نمی کردند میانگین (BMI) آنها ۲۷ بود که طبق نظر کارشناسان این افراد دارای اضافه وزن می باشند.
میزان اضافه وزن برای افرادی که صبحانه مصرف نمی کنند خیلی بالاتر است. به نقل از دکتر بوروس بارتن رئیس موسسه تحقیقات پزشکی مریلند در بالتیمور ، وقتی صبحانه مصرف می کنید موقع ناهار احساس گرسنگی شدیدی نمی کنید.
اما قبل از اینکه جعبه تکه های گندم را باز کنید مهم است بدانید که مصرف گیاهان گندمی و غلات به تنهایی باعث کم کردن وزن نمی شود ، بلکه نشان, علامت برای شخصی است که بخواهد به طورکلی زندگی سالمی داشته باشد. اشخاصی که برا ی صبحانه گیاه گندمی و غلات مصرف می کنند چربی و کلسترول کمتری مصرف می کنند .
دکتر بارتن گفت: دخترانی که گیاهان گندمی و غلات مصرف نمی کنند ، صبح سراغ یخچال رفته و برای صبحانه هات داگ و شیرکاکائو می خورند.
نخوردن صبحانه باعث می شود در وعده های غذایی دیگر ، گرسنگی مضاعف شود؛ به گفته محققینن جوانه گندم و غلات دارای چربی پایین و الیاف و فیبر بالایی هستند ، پیاله ایی غله و گیاهان گندمی بیش از سایر موادی که برای صبحانه مصرف می شود برای داشتن وزن متناسب و بدن سالم موثر است.
صبحانه ایی که پیاله ای گندم . غلات نداشته باشد دارای ۶۰ درصد چربی بیشتری است.
به گفته بارتون : گیاهان گندمی و غلات کالری بالایی ندارند ولی خیلی آرام توسط بدن جذب می شوند و زمان بیشتری نسبت به یک نان شیرینی حلقوی فرد را سیر نگه می دارد.
همچنین بارتون متذکر شد ، شیری که همراه گندم و غله مصرف می شود اثر خوب و موثری دارد. زیرا کلسیم موجود در شیر به تنظیم چربی خون بدن بسیار کمک می کند.
بنابراین شروع روز با مصرف غلات و گیاهان گندمی کمک بسیار بزرگی در حفظ وزن پایین خواهد بود. از مصرف دونات ، پیتزای سرد برای صبحانه جدا خودداری كنيد .

 



:: موضوعات مرتبط: مطالب علمی , ,
|
امتیاز مطلب : 17
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
نویسنده : الهام ابراهیمی
تاریخ : شنبه 24 تير 1391
دعا جهت وسعت رزق و روزی

 

 

صبحها در هنگام اذان سه بار و غروبها در هنگام اذان سه بار خوانده شود

 

 

يا الله ياالله يالله

يا رب يا رب يا رب

يا حي يا قيوم

يا ذالجلال و الاكرام

اسئلك باسمك العظيم الاعظم ،

ان ترزقني رزقاً واسعاً حلالاً طيبا

برحمتك يا ارحم الراحمين

 



:: موضوعات مرتبط: مطالب مذهبي , ,
|
امتیاز مطلب : 18
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
نویسنده : الهام ابراهیمی
تاریخ : شنبه 24 تير 1391
یک نفر فردا زمین را نور باران می کند

 

کوچه های شهر ما ویران نمی ماند عزیز

 

کار و بار عشق بی سامان نمی ماند عزیز

 

یک نفر فردا زمین را نور باران می کند 

 

مهدی ما تا ابد پنهان نمی ماند عزیز

 

 


                  اللهم عجل فرجه و سهل مخرجه 

                 اللهم عجل لولیک الفرج



:: موضوعات مرتبط: مطالب مذهبي , دلنوشته , ,
|
امتیاز مطلب : 12
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
نویسنده : الهام ابراهیمی
تاریخ : پنج شنبه 22 تير 1391
مطلب ارسالی ازعلی

ارسال مطلب از عضو  جدید وبلاگ .

اعضای محترم  افتخاری وبلاگ

  خواهشمندم در صورتیکه مایل به ارسال مطلب در وبلاگ می باشید ، مطالب خود را متناسب با فضای وبلاگ ارسال بفرمایید .

 

                                                                                                         با تشکر از لطف شما


|
امتیاز مطلب : 12
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
نویسنده :
تاریخ : 21 تير 1391
دشتي پر از گلهاي قشنگ


|
امتیاز مطلب : 14
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
نویسنده : الهام ابراهیمی
تاریخ : چهار شنبه 21 تير 1391
تشکر از همه ی دوستان

 

  با تشکر از لطف و توجه همگی دوستان تعداد 313 نفر افرادی رو که برای دعای عهد خواستیم جور شد . انشاء الله همگی حاجت روا بشیم .

  برا سلامتی آقا صاحب الزمان (ارواحنا لمقدمه الفدا ء ) دعای خاص بفرمایید .


|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
نویسنده : الهام ابراهیمی
تاریخ : دو شنبه 19 تير 1391
قرائت دسته جمعي دعاي عهد

  قراره 313 نفر بشيم و از روز سه شنبه بيستم همين ماه (تيرماه ) تا آخر رمضمون (40 روز)دعاي عهد رو بعد از اذان صبح بخونيم و علاوه بر ظهور و سلامتي امام زمان و سربازاشون ؛ حوائج خودمون رو هم مد نظر بگيريم اگه خواستيد دعا رو بخونيد ، لطف كنيد و توي نظرات اعلام كنيد .تا تعداد افرادي كه دعا رو مي خونند مشخص بشه .

انشاء الله استجابت دعاي همگيمون و در رأس اونم سلامتي و ظهور امام عصر (عج)



:: موضوعات مرتبط: مطالب مذهبي , ,
|
امتیاز مطلب : 22
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
نویسنده : الهام ابراهیمی
تاریخ : یک شنبه 18 تير 1391
چه خوش گفت دکتر علی شریعتی ؛

 

دکتر علی شريعتی انسان‌ها را به چهار دسته تقسيم کرده است:

١ـ آناني که وقتی هستند، هستند و وقتی که نيستند هم نيستند.

عمده آدم‌ها حضورشان مبتنی به فيزيک است. تنها با لمس ابعاد جسمانی آنهاست که قابل فهم مي‌شوند. بنابراين اينان تنها هويت جسمی دارند.

 

٢ـ آنانی که وقتی هستند، نيستند و وقتی که نيستند هم نيستند.

مردگانی متحرک در جهان. خود فروختگانی که هويت‌شان را به ازای چيزی فانی واگذاشته‌اند. بی‌شخصيت‌اند و بی‌اعتبار. هرگز به چشم نمی‌آيند. مرده و زنده‌‌شان يکی است.

 

٣ـ آنانی که وقتی هستند، هستند و وقتی که نيستند هم هستند.

آدم‌های معتبر و با شخصيت. کسانی که در بودنشان سرشار از حضورند و در نبودنشان هم تاثيرشان را می‌گذارند. کسانی که همواره به خاطر ما می‌مانند. دوستشان داريم و برايشان ارزش و احترام قائليم.

 

٤ـ آنانی که وقتی هستند، نيستند و وقتی که نيستند هستند.

شگفت‌انگيز‌ترين آدم‌ها.

در زمان بودشان چنان قدرتمند و با شکوه‌اند که ما نمي‌توانيم حضورشان را دريابيم. اما وقتی که از پيش ما مي‌روند نرم نرم آهسته آهسته درک مي‌کنيم، باز مي‌شناسيم، می فهميم که آنان چه بودند. چه می‌گفتند و چه می‌خواستند. ما هميشه عاشق اين آدم‌ها هستيم. هزار حرف داريم برايشان. اما وقتی در برابرشان قرار می‌گيريم قفل بر زبانمان مي‌زنند. اختيار از ما سلب مي‌شود. سکوت می‌کنيم و غرقه در حضور آنان مست می‌شويم و درست در زماني که می‌روند يادمان می‌آيد که چه حرف‌ها داشتيم و نگفتيم. شايد تعداد اين‌ها در زندگی هر کدام از ما به تعداد انگشتان دست هم نرسد.


|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
نویسنده : الهام ابراهیمی
تاریخ : شنبه 17 تير 1391
پذیرای مقدم سبزتان در مقام صاحب الزمان (عج) شهرستان شوشتر هستیم

 

مقام صاحب الزمان (عج) :

   مقام مقدس صاحب الزمان « عج» در شهرستان شوشتر واقع در استان خوزستان سالهاست که مأمن دلهای خسته از انتظار عاشقان مهدی « عج » است که هر صبح جمعه ناظر نگاههای چشم به راه دوخته ای است که با اشک دیدگان مسیر قدوم آقای خویش را آبیاری می کنند . این مکان مقدس چون با عشق بنا شده لاجرم عاشق خانه ای گشته مالامال از نور حضور ؛ بر اساس سنگ نوشته ای که در بنای قبلی قدمگاه بدست آمده و دارای اشعاری با ماده تاریخ است بنای اولیه بوسیله درویش کریم نامی در دوره سلطنت شاه صفی (1047 هـ ق ) ساخته شده است و آنچه که در باب ساخت این بنا سینه به سینه به ما رسیده است ، اینست که گویند در مکان فعلی این بنا چند درویش به راز و نیاز و عبادت با معبود خویش مشغول بودند . چند باری شخصی ناشناس با آنان همسفره گشت ، روزی که این شخص ( که وجود مبارک ولی عصر « ارواحنا فداء» بود ) قرار بود دیگران را به صرف غذا دعوت کند دست خالی حاضر گشت ولی طولی نکشید که در آن محل درخت و چشمه (چشمه سوزنگرکه در حال حاضر نیز عاشقان مولایمان از آب این چشمه استفاده می کنند ) پدیدار شد و غذا فراهم گردید و در حین صرف غذا شخص ناشناس سفارش ساخت بنایی جهت زیارت حضرت صاحب الامر را در همین مکان برای مردم می دهد . اما پس از صرف غذا دیگراز مرد ناشناس و از غذاها و درختان خبری نبود در این هنگام بود که پرده غیب از جلوی دیدگان درویشان کنار رفت و دریافتند که آنکه مهمانش بودند آقا صاحب الزمان «عج» بوده و آنگاه بود که همه با هم ندای الله اکبر سر دادند و این تپه که قدمگاه بر روی آن احداث گشته موسوم به تپه الله اکبر گردید . درویش کریم در این محل بنای قدمگاه صاحب الزمان «عج» را احداث نمود و منبری از سنگ توسط ملاحسن در مکانِ دیده شدة آقا نصب گردید که سالهاست محل زیارت و نذورات مردم گشته است .


|
امتیاز مطلب : 24
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
نویسنده : الهام ابراهیمی
تاریخ : سه شنبه 13 تير 1391
كم خوني چيست و روش درمان آن كدام است ؟

 کم خونی چیست؟ آهن عنصری معدنی است و نقش اساسی آن انتقال اکسیژن در بدن می باشد. در کم خونی ناشی از فقر آهن گلبول های قرمز قادر به حمل اکسیژن مورد نیاز بدن نبوده، در نتیجه فرد با کاهش تمرکز، خستگی، کسالت، افزایش احتمال سرما خوردگی و عفونت ها مواجه می شود.

علاوه بر این آهن در بالا بردن توانایی دستگاه ایمنی فوق العاده مؤثر است.

 

علل کم خونی:

1-       تغذیه نامناسب

2-       خونریزی های پنهان و آشکار

 

علائم کم خونی فقر آهن:

در بسیاری از موارد آغاز کم خونی تدریجی بوده و شخص متوجه هیچ تغییر قابل توجهی در بدن خود نمی شود. در مواردی هم علائم خیلی سریع آشکار می شوند.

عمده ترین علائم آن: رنگ پریدگی چهره، زبان، مخاط ها، داخل پلک چشم و لبها می باشد. هم چنین کمرنگ شدن خطوط کف دست، بی اشتهایی، احساس ضعف، سردرد و سیاهی رفتن چشم و سرگیجه (مخصوصا هنگام بلند شدن از زمین)، بی حوصلگی، حالت تهوع، بی تفاوتی، خواب رفتن و سوزن سوزن شدن دست ها و پاها از رایج ترین علامت های کم خونی است. 

هم چنین ورم قوزک پا، عدم تمرکز در یادگیری، تپش قلب و تنگی نفس از دیگر نشانه های کم خونی است.

 

پیشگیری:

نخوردن چای و نوشابه (مخصوصا  بعد از غذا)

نخوردن غذاهای باکلاس مانند: پیتزا، ساندویچ و...

سرخ نکردن غذا

عدم پخت غذا در ظروف آلومینیومی، لعابی، استیل، روحی و تفلون

قرار ندادن مواد غذایی در فریزر و ماکروویو

عدم خوردن غذا با قاشق استیل

نخوردن غذاهای کنسرو شده

 

درمان به سبک سنتی:

توصیه قرآن مجید: اسلام برای سلامت روحی و جسمی انسان دستورات و رهنمودهای بهداشتی را به همگان چه مسلمان چه غیر مسلمان ارائه نموده است.

ای مردم از آنچه در زمین است حلال و پاکیزه بخورید./بقره، 169

آدمی باید غذای خود را با نگاه دقیق و چشم بصیر بنگرد. /عبس، 24

ما باید بدانیم آنچه که می خوریم مطابق با نیاز بدن ماست؟ در این غذا نوش است یا نیش؟ آیا خوب و مطلوب است یا بد و نا مطلوب؟ آیا حق  پایمال شده کسی در آن است؟

 

1-       انواع خوردنی های گوشتی

گوشت حیوانی: البته گوشت های گرم مثل شتر، گوسفند، گاومیش و...

جگر سیاه گوسفند

آبگوشت

گوشت مرغ و خروس محلی: سعی کنید از سرخ کردن آن اجتناب کنید تا مواد حیاتی آن از بین نروند.

گوشت ماهی تازه دریایی

دل و قلوه: به صورت کباب شده بر روی ذغال خیلی مؤثر است.

 

2-       سبزیجات تازه و خام

الف- سبزیهایی که ریشه آنها مورد استفاده قرار می گیرد مثل هویج، چغندر، شلغم، ترب و پیاز.

ب- سبزیهایی که ساقه آنه خورده می شود مانند کرفس، مارچوبه و...

ج- سیزیهایی که برگ آنها قابل استفاده است مثل کاهو، کلم، اسفناج و...

د- سبزیهایی که میوۀ آنها برای تغذیه به کار می رود مانند خیار، کدو، بادمجان، لوبیا سبز و... .

ه- سبزیهایی که گل آنها به مصرف میرسد مانند کنگر فرنگی، گل کلم و... .

    اسفناج، سبزی ضد کم خونی

    کاهو، خون ساز بی نظیر

    باقلا، نامی آشنا برای همه

    جوانه غلات و حبوبات

 

3-       تخم مرغ

البته زیاد خوردن تخم مزغ به هیچ وجه توصیه نمی شود.

 

4-       خون سازهای ترکیبی در طب قدیم

شیر خرما

فالوده سیب: هر روز یک عدد سیب سرخ تازه را با پوست و هسته رنده کرده و یک استکان عرق بیدمشک و یک قاشق عسل به آن افزوده، به مدت 40 روز استفاده کنید.

 

ترکیب مغزهای مغذی: ترکیبی از مغزهای بادام + مغز پسته + مغز فندق و مغز گردوی خام به مقدار 100 گرم پودر کرده و با 100 گرم عسل مخلوط کنید. از این معجون هر روز عصر، یک قاشق چای خوری استفاده شود.

 

   عرق آهن: یک تکه آهن گداخته شده را (مانند نعل اسب) روی گاز داغ کرده و در یک ظرف آب بگذارید. دوباره آهن را داغ کرده و این عمل را تکرار می کنیم تا رنگ آب سیاه شود. به این آب عرق آهن می گویند که در کم خونی شدید به کار می رود.

 

میوه های آهنی: 14 عدد میخ آهنی معمولی را در یک سیب سرخ، گلابی یا به فرو کرده و بعد از 24 ساعت آنها را درآورده و میوه را میل کنید.

 

جذب آهن در خواب: در کتاب حیلة المتقین در باب آداب خواب آمده که بر دست راست و روبه قبله خوابیدن سنت است. (زیرا کعبه مرکز مغناطیسی زمین است و باعث جذب بهتر آهن می شود. هم چنین به علت عدم رسوب آهن در قلب، فرد در خواب سکته قلبی نمی کند.)

 

5-       ماساژ درمانی

    یکی از شیوه های ماساژ دادن، بادکش است.

    این روش که نوعی حجامت بدون خونگیری است، به دو صورت سرد و گرم انجام می شود. حدود 10  لیوان را (هرچه بیشتر بهتر) در محل کمر، لگن خاصره و کتف ها، به طریق سنتی به بدن بچسبانید. این روش را روزانه به مدت 40 روز انجام دهید.

 

دیگر غذاهای مفید برای کم خونی: ورزش های سبک، نفس های آرام و عمیق، قرار دادن پاها رو به بالا، انگور، پیاده روی و شیره انگور

 

 

 


|
امتیاز مطلب : 12
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
نویسنده : الهام ابراهیمی
تاریخ : دو شنبه 12 تير 1391
حضرت صاحب الزمان (عج) در کلام الهی و احادیث

 

قرآن كريم كتاب آسماني ما مسلمانان كه آخرين وحي مكتوب به آخرين رسول خداست، كامل‌ترين كتاب راهنماي بشريت در همة ابعاد زندگي است.

با مقايسة كتب آسماني اديان زنده جهان به صراحت درمي‌يابيم كه قرآن، كتابي است از گذشته و براي حال و آينده، آينده‌اي كه خود وعدة ميراث برروي زمين و حكومت آن را به صالحان داده است، اين كتاب آسماني، وعده‌ها ، نويدها و بشارات زيادي را در مورد آيندة جهان، ظهور حضرت مهدي (ع) و برپايي حكومت الهي به وي داده است.

به عنوان نمونه به آياتي چند از قرآن كريم كه بشارتهايي در اين زمينه داده است، همراه با بيان ائمه معصومين، اشاره مي‌كنيم:

« ((ايمان به غيب)) 1- سوره بقره آيه 4 : ( اَلّذينَ يُؤْمِنونَ بِالْغَيْبَ ) يعني: كسانيكه به غيب ايمان دارند، امام صادق (ع) درباره اين آيه مي فرمايند: منظور از غيب همانا حجّت و امام پنهان وغايب مي باشد.

2- سوره زخرف آيه 28: ( وَ جَعَلَها كَلِمَةً باقِيَةً في عقبه لَعَلَّهُم يَرْجِعونَ ) يعني: قرار داد آن را سخني باقي و استوار در پشت نسلش كه اميد است برگردند، امام علي (ع) در باره اين آيه مي فرمايند: اين آيه در باره ما نازل شده است، خداوند امامت را در پشت و نسل حسين (ع) تا روز قيامت قرار داد.

3- سوره تكوير آيه 15 و 16:( فَلا اُقْسِمُ بِالْخُنَّسِ الْجَوارِ الْكُنَّسِ ) يعني: سوگند به ستارگان حركت كننده پنهان شونده ام … امام باقر(ع) در معني اين آيه مي فرمايند: مقصود امامي است كه در سال 260 خود را از مردم پنهان مي كند. (يادگار هميشه جاويد خدا):( بقية ا… خيرٌ لكم ان كنتم مومنين)( باقي ماندة (يادگار) خداوند براي شما بهتر است، اگر كه ايمان آورده باشيد.

(حكومت شايستگان زمين):( ولَقَد كتبنا في الزبور من بعدالذكر اِن الارضَ يَرثُها عبادي الصالحون)( ما در زبور داوود ، ‌بعد از (تورات) ، نوشته‌ايم كه سرانجام، زمين (و حكومت روي زمين) به دست بندگان شايسته ما افتد).

شيخ طبرسي دربارة آيه فوق درتفسير( مجمع البيان) نقل كرده‌اند كه امام محمد باقر(ع) فرمود:( اين بندگان شايسته كه وارثان ( و مديران) زمين مي‌شوند ، اصحاب مهدي (ع) هستند در آخرالزمان).

موضوع غيبت بي سابقه نيست و تنها براي امام زمان مقرّر نشده بلكه برخي از پيامبران و حجّتهاي الهي در گذشته بنا به مصلحتي دوراني را در غيبت گذرانده اند. مثلاً حضرت عيسي مدّتي است كه در غيبت به سر مي برد، همچنين در تاريخ و كتب اسلامي مي خوانيم كه حضرت خضر و الياس (ع) زنده هستند و دور از نظرها به سر مي برند و غايب اند و باز داستان اصحاب كهف را مي بينيم كه چند جوان با ايمان براي حفظ ايمان خود از بت پرستي از قوم خود كناره گرفتند و بعد از 309 سال آشكار گشتند.

امام از سال 255 كه ولادت يافت از ديد عموم پنهان شد، امّا چون تا سال 329ه. ق با واسطه هايي با مردم ارتباط داشتند 74 سال ابتداي زندگي ايشان را غيبت صغري مي گويند، البتّه در آغاز غيبت صغري ميان دانشمندان و علما اختلاف است و سه نظر وجود دارد: گروهي مانند شيخ مفيد آغاز غيبت صغري را هنگام ولادت ايشان به شمار آورده اند، زيرا از همان سالهاي آغازين ايشان غيبتي نسبي داشت با اين نظر دوره غيبت صغري 74 سال مي شود از آغاز ولادت تا پايان سفارت آخرين نايب.

برخي بر اين باورند كه غيبت صغري از سال 260 ه. ق سال درگذشت امام حسن عسگري (ع) آغاز شد كه بر اين عقيده طول دوران صغري 69 سال است، گروهي آغاز زمان غيبت را زماني مي دانند كه مأموران خليفه به منزل حضرت در سامرا هجوم آوردند تا وي را دستگير كنند وي در همان زمان در سرداب رفت و همان جا از ديده ها پنهان شد.

حضرت مهدي (ع) در سال 329ه.ق در نامه اي به جناب علي بن محمّد سمري (آخرين نايب ) اتمام نيابت خاص و شروع غيبت كبري را اعلام كردند، آن حضرت در اين نامه تأكيد مي كنند كه پايان غيبت كبري و ظهور تنها موكول به اذن خدا است.

ظهور منجي از نشانه هاي قاعده لطف خداوند است و خداوند كريم نيز اين قاعده را شامل حال بندگان خود خواهد كرد. پيامبراسلام (ص) در اين خصوص فرمودند: “حتي اگر فقط يك روز از عمر زمين باقي مانده باشد، خداوند مردي از ما را خواهد فرستاد كه جهان را پر ازعدل كند آنگاه كه پر از ظلم شده باشد.

روشن است كه هدف از ارسال رسولان و بعثت انبيا هدايت به راه راست و بيم دادن و بشارت دادن و رفع اختلاف ها و اجراي عدالت و قسط است. (ان علينا للهدي) همانا، بر ماست هدايت كردن، اين آيه شريفه از مواردي است كه دلالت دارد بر اينكه هدايت، از جمله صفاتي است كه از ساحت قدسي خداوند جدايي ناپذير است.

به اميد روزي كه منجي عالم بشريت ، صاحب عصر و الزمان حضرت حجه ابن الحسن عسكري  ( روحي و ارواحنا المقدمه الفداء ) ظهور كنند و  عالم را نجات بخشند .

 


|
امتیاز مطلب : 12
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
نویسنده : الهام ابراهیمی
تاریخ : شنبه 10 تير 1391
اللهم عجل لولیک الفرج

            به بهانه ي تولد شما اي نور ديده زهرا (س)

اللهم عجل لوليك الفرج


|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
نویسنده : الهام ابراهیمی
تاریخ : شنبه 10 تير 1391
به بهانه ورود به آدینه ای نو و دلتنگی دیگر

دوستی گرامی به نام شیرین اینچنین نوشته است و با اجازه ی این عاشق مهدی صاحب الزمان (عج) نوشته اش  رو به عنوان مطلبی جدید تو ویلاگم میگذارم .

مهدی جان دوباره سلام

دوباره اشک

دوباره تنهایی

ای امام عاشقان نمی خواهم گلایه کنم

ولی چه قدر انتظار ، چه قدر گریه ،و چه قدر روز های دلگیر بی کسی قسم به زلالی باران طلوع کن .

 

اللهم عجل لولیک الفرج


|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
نویسنده : الهام ابراهیمی
تاریخ : جمعه 9 تير 1391
بدون شرح

 


|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
نویسنده : الهام ابراهیمی
تاریخ : چهار شنبه 7 تير 1391

قال الامام الهادي (عليه السلام):

الدُّنْيا سُوقٌ رَبِحَ فيها قَوْمٌ وَ خَسِرَ آخَرُونَ.

دنيا همانند بازارى است كه عدّه اى در آن براى آخرت سود مى برند و عدّه اى ديگر ضرر و خسارت متحمّل مى شوند.



اي هادي امت ! اي نقي ! فداي نام زيبايت . بخدا که بيزاريم از دشمنانت و نفرين ماست بدرقه راه تباهي که ناکسان ناسپاس رفته و به ساحت مقدست اهانت کرده اند و با قلم و قدم اين جسارت نابخشودني را محکوم مي کنيم وبه پاي ولاي تو و دفاع از حريم نام تو ، تا آخرين قطره خون ايستاده ايم .

 


|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
نویسنده : الهام ابراهیمی
تاریخ : چهار شنبه 7 تير 1391
علم بهتر است یا ثروت ؟!

جمعیت زیادی دور حضرت علی(علیه السلام) حلقه زده بودند. مردی وارد مسجد شد و در فرصتی مناسب پرسید:

- یا علی! سؤالی دارم. علم بهتر است یا ثروت ؟

علی(علیه السلام) فرمود: علم بهتر است ؛ زیرا علم تو را حفظ می‌کند، ولی مال و ثروت را تو مجبوری حفظ کنی.

مرد که پاسخ سؤال خود را گرفته بود، سکوت کرد. در همین هنگام مرد دیگری وارد مسجد شد و همان‌طور که ایستاده بود بلافاصله پرسید:

- اباالحسن! سؤالی دارم، می‌توانم بپرسم؟ امام در پاسخ آن مرد گفت: بپرس! مرد که آخر جمعیت ایستاده بود پرسید: علم بهتر است یا ثروت؟

علی(علیه السلام) در پاسخ گفت: علم بهتر است ؛ زیرا علم میراث انبیاست و مال و ثروت میراث قارون و فرعون و هامان و شداد.

 

نفر دوم که از پاسخ سؤالش قانع شده بود، همان‌‌جا که ایستاده بود نشست.

در همین حال سومین نفر وارد شد، او نیز همان سؤال را تکرار کرد، و امام (علیه السلام) در پاسخش فرمود: علم بهتر است ؛ زیرا برای شخص عالم دوستان بسیاری است، ولی برای ثروتمند دشمنان بسیار!

هنوز سخن امام(علیه السلام) به پایان نرسیده بود که چهارمین نفر وارد مسجد شد. او در حالی که کنار دوستانش می‌نشست، عصای خود را جلو گذاشت و پرسید:

- یا علی! علم بهتر است یا ثروت؟

حضرت ‌علی(علیه السلام) در پاسخ به آن مرد فرمودند: علم بهتر است ؛ زیرا اگر از مال انفاق کنی کم می‌شود؛ ولی اگر از علم انفاق کنی و آن را به دیگران بیاموزی بر آن افزوده می‌شود.

نوبت پنجمین نفر بود. او که مدتی قبل وارد مسجد شده بود و کنار ستون مسجد منتظر ایستاده بود، با تمام شدن سخن امام همان سؤال را تکرار کرد. حضرت‌ علی(علیه السلام) در پاسخ به او فرمودند: علم بهتر است ؛ زیرا مردم شخص پولدار و ثروتمند را بخیل می‌دانند، ولی از عالم و دانشمند به بزرگی و عظمت یاد می‌کنند.

با ورود ششمین نفر سرها به عقب برگشت، مردم با تعجب او را نگاه ‌کردند. یکی از میان جمعیت گفت: حتماً این هم می‌خواهد بداند که علم بهتر است یا ثروت! کسانی که صدایش را شنیده بودند، پوزخندی زدند. مرد، آخر جمعیت کنار دوستانش نشست و با صدای بلندی شروع به سخن کرد:

یا علی! علم بهتر است یا ثروت؟

امام(علیه السلام) نگاهی به جمعیت کرد و گفت: علم بهتر است ؛ زیرا ممکن است مال را دزد ببرد، اما ترس و وحشتی از دستبرد به علم وجود ندارد. مرد ساکت شد.

همهمه‌ای در میان مردم افتاد؛ چه خبر است امروز! چرا همه یک سؤال را می‌پرسند؟ نگاه متعجب مردم گاهی به حضرت‌ علی(علیه السلام) و گاهی به تازه‌واردها دوخته می‌شد.

در همین هنگام هفتمین نفر که کمی پیش از تمام شدن سخنان حضرت ‌علی(علیه السلام) وارد مسجد شده بود و در میان جمعیت نشسته بود، پرسید:

- یا اباالحسن! علم بهتر است یا ثروت؟

امام(علیه السلام) فرمودند: علم بهتر است ؛ زیرا مال به مرور زمان کهنه می‌شود، اما علم هرچه زمان بر آن بگذرد، پوسیده نخواهد شد.

در همین هنگام هشتمین نفر وارد شد و سؤال دوستانش را پرسید که امام(علیه السلام) در پاسخش فرمود: علم بهتر است ؛ برای اینکه مال و ثروت فقط هنگام مرگ با صاحبش می‌ماند، ولی علم، هم در این دنیا و هم پس از مرگ همراه انسان است.

سکوت، مجلس را فراگرفته بود، کسی چیزی نمی‌گفت. همه از پاسخ‌‌های امام(علیه السلام) شگفت‌زده شده بودند که نهمین نفر هم وارد مسجد شد و در میان بهت و حیرت مردم پرسید:

یا علی! علم بهتر است یا ثروت؟

امام(علیه السلام) در حالی که تبسمی بر لب داشت، فرمود: علم بهتر است ؛ زیرا مال و ثروت انسان را سنگدل می‌کند، اما علم موجب نورانی شدن قلب انسان می‌شود.

نگاه‌های متعجب و سرگردان مردم به در دوخته شده بود، انگار که انتظار دهمین نفر را می‌کشیدند. در همین حال مردی که دست کودکی در دستش بود، وارد مسجد شد. او در آخر مجلس نشست و مشتی خرما در دامن کودک ریخت و به روبه‌رو چشم دوخت. مردم که فکر نمی‌کردند دیگر کسی چیزی بپرسد، سرهایشان را برگرداندند، که در این هنگام مرد پرسید:

- یا اباالحسن! علم بهتر است یا ثروت؟

نگاه‌های متعجب مردم به عقب برگشت. با شنیدن صدای علی(علیه السلام) مردم به خود آمدند:

علم بهتر است ؛ زیرا ثروتمندان تکبر دارند، تا آنجا که گاه ادعای خدایی می‌کنند، اما صاحبان علم همواره فروتن و متواضع‌اند. فریاد هیاهو و شادی و تحسین مردم مجلس را پر کرده بود.

سؤال کنندگان، آرام و سرافکنده از میان جمعیت برخاستند. هنگامی‌که آنان مسجد را ترک می‌کردند، صدای امام(علیه السلام) را شنیدند که می‌گفت: اگر تمام مردم دنیا همین یک سؤال را از من می‌پرسیدند، به هر کدام پاسخ متفاوتی می‌دادم !

 

* البته نقل است که گروهی با قصد و نیت ، این افراد را اجیر کرده بوداند و به نزد حضرت مولا(علیه السلام) می فرستادند تا او را به زعم خود در نزد مردم خوار کنند؛ اما زهی خیال باطل ! روسیاهی به زغال ماند !!

به راستي كه پيامبر اكرم (ص) به خوبي فرمودند كه ؛ من شهر علمم و علي (ع) دروازه آن .





|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
نویسنده : الهام ابراهیمی
تاریخ : چهار شنبه 7 تير 1391
کامپیوترها مذکرند یا مؤنث ؟

 

 

یكی از دانشجویان  از استاد می پرسد كه  :

استاد؛ رایانه مؤنث است یا مذكر ؟
استاد  كه پاسخ روشنى براى این سؤال نداشت، فكرى در ذهنش جرقه زد. دانشجویان كلاس را به دو گروه دختر و پسر تقسیم كرد تا هر گروه فكرهایشان را روى هم بریزند و براى این پرسش جوابى پیدا كنند. آن هم جوابى مستدل و منطقى.

                    
جالب است ، دخترها و پسرها به نتیجه‏اى مغایر با یكدیگر دست یافتند.

 دخترها اعلام كردند رایانه مذكر است و پسرها، درست برخلاف آنها، جنس رایانه را مؤنث معرفى نمودند.

استاد مى‏خندد: گویا بحث دارد جالب می شود

اما دلایل دخترها:
-  رایانه‏ها مذكرند ،

-  چون وقتى به آنها عادت مى‏كنیم، گمان مى‏كنیم بدون آنها كارى از پیش نمى‏بریم،

-  قرار است مشكلات را حل كنند، اما در بیشتر اوقات معضل اصلى خودشانند

--    با آن كه داده‏هاى فراوانى دارند، اما خیلى نمى‏توان روى آنها حسابى باز كرد ،

-  و سرانجام همین كه پایبند یكى از آنها شدید، متوجه مى‏شوید كه اگر كمى صبر كرده بودید، مورد بهترى نصیبتان مى‏شد!



 واما دلایل پسرها هم دست كمى از دخترها نداشت:


-   رایانه‏ها مؤنث اند،

-  چون به غیر از خالق آنها كسى از منطق درونى آنها سر در نمى‏آورد.

-  احدى از زبان ارتباط میان آنها چیزى نمى‏فهمد

-  كوچكترین اشتباهات را در حافظه دراز مدت خود ذخیره مى‏كنند تا بعدها تلافى كنند،

-  و سرانجام همین كه پایبند یكى از آنها شدید، باید تمام پولتان را صرف خرید لوازم جانبى و تعمیرات  آن كنید.

-  باید مراقب باشید با آنها درست تا كنید تا هنگ نكنند وگرنه باید همه چیز را از نو شروع كنید

-  هر چقدر هم كه شما نوع بهتری را گرفته باشید د راندك مدتی متوجه می شوید كه ضرر كرده اید و نمونه كاملترو سریع تری به بازار آمده است .

 

 راستي شما چه فكر مي كنيد ؟! كامپيوترها زنند يا مرد ؟!


|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
نویسنده : الهام ابراهیمی
تاریخ : یک شنبه 4 تير 1391
حدیث هایی از امام حسین (ع)

 

 اميدوارم در پناه ايزد منان همواره در زندگيتان  امام حسين (ع) ضامن دعاهايتان ، حضرت عباس (ع) مشكل گشايتان ، حضرت سجاد(ع) مرهم دردهايتان و حضرت مهدي زهرا (عج) سايبانتان باشند .

 

يَظهَرُ اللَّهُ قائِمَنا فَيَنتَقِمُ مِنَ الظّالِمینَ
خداوند قائم ما را از پس پرده غیبت بیرون مى‏آورد و آن‏گاه او از ستم‏گران انتقام مى‏گیرد

(إثباة الهداة ، ج 7 ، ص 138)

أنَا قَتیلُ العَبَرَةِ لايَذكُرُنی مُؤمِنٌ إلّا استَعبَرَ
من کشته اشکم ؛ هر مؤمنى مرا یاد کند ، اشکش روان شود

(کامل الزیارات ، ص 215)

 

من اَحبک نهاک و من اَبغضک اَغراک.
کسی که تو را دوست دارد، از تو انتقاد می کند و کسی که با تو دشمنی دارد، از تو تعریف و تمجید می کند

(بحار الانوار،ج75،ص128)

 

لا تقولوا باَلسنَتکم ما ینقُص عَن قَدَرَکم
چیزى را بر زبان نیاورید که از ارزش شما بکاهد

(جلاءالعیون،ج۲ص۲۰۵)

 

یاک و ما تعتذر منه ، فإن المؤمن لا یسیء و لا یعتذر، و المنافق کل یوم یسیء و یعتذر
حذر کن از مواردی که باید عذرخواهی کنی ، زیرا مؤمن نه کار زشتی انجام می دهد و نه به عذرخواهی می پردازد، اما منافق همه روزه بدی می کند، و به عذرخواهی می پردازد.

( بحار الانوار، ج 78، ص120 )

 

مُجالَسَةِ أهلِ الدِنَاءَة شَر، وَ مُجَالَسَةِ أَهلِ الفُسُوقِ ریبَة

همنشینی با سفلگان و افراد پست ناپسند است و همدمی گناهکاران موجب بدبینی مردم و از دست دادن اعتماد و اعتبار استی

(بحارالانوار، ج78، ص 122)

 

مَن عَبَدَ اللهَ حَقَّ عِبادَتِهِ آتاهُ اللهُ فَوقَ أمانِیهِ وَ کفایتِهِی
هر که خدا را، آن‌گونه که سزاوار اوست، بندگی کند، خداوند بیش از آرزوها و کفایتش به او عطا کندی

(بحار الأنوار، ج 71، ص 183)

 

إنَّ شیعَتَنا مَن سَلِمَت قُلوبُهُم مِن کلِّ غِشٍّ وَغِلٍّ وَدَغَلٍ
بی‏ گمان شیعیان ما، دل‏هایشان از هر خیانت، کینه، و فریبکارى پاک است.

(بحارالأنوار، ج 68، ص 156 )

 

مَن صَامَ ثَلَاثَةَ أَیامٍ مِن شَعبَانَ وَجَبَت لَهُ الجَنَّةُ وَ کانَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) شَفِیعَهُ یومَ القِیامَةِ

هر کسی که سه روز از ماه شعبان را روزه بگیرد؛ بهشت بر او واجب می شود و در قیامت نیز پیامبر(ص) شفیع او خواهد بود

(وسائل ‏الشیعة ج 10 ، ص 490)

 

 

إنَّ حَوائِجَ النّاسِ إلَیکم مِن نِعَمِ اللهِ عَلَیکم فَلا تَمَلُّوا النِّعَمَ
نیاز مردم به شما از نعمتهای خدا بر شما است، از این نعمت افسرده و بیزار نباشید

(بحار الأنوار، ج 74، ص 205)

اَللّهُمَّ لا تَسْتَدْرِجنى بِالاِْحسانِ وَ لا تُؤَدِّبْنى بِالْبَلاء
خدایا! با غرق کردن من در ناز و نعمت، مرا به پرتگاه عذاب خویش مَکشان و با بلایا (گرفتارى‏ها) ادبم مکن

(عیون اَخبار الرضا ، ج 1، ص 107 ح 1)

 

لا يَکمُلُ العَقلُ اِلاّ بِاتِّباعِ الحَقِّ
عقل، جز با پیروى از حق، کامل نمى‏شود

(اعلام الدین، ص 298)

 

اَ يُّهَا النّاسُ نافِسوا فِى المَکارِمِ وَ سارِعوا فِى المَغانِمِ وَ لا تَحتَسِبوا بِمَعروفٍ لَم تَجعَلوا

اى مردم در خوبى‏ها با یکدیگر رقابت کنید و در بهره گرفتن از فرصت‏ها شتاب نمایید و کار نیکى را که در انجامش شتاب نکرده‏اید، به حساب نیاورید.

 

(ارشاد القلوب دیلمى، ص 73)

 أیما اثْنَین جَرى بینهما کلام فطلب أحدهما رضَـى الاخر کانَ سابقة الىَ الجنّة ؛
هر یک از دو نفـرى که میان آنها نزاعى واقع می شود و یکـى از آن دو رضایت دیگرى را بجـویـد ، سبقت گیـرنـده اهل بهشت خـواهـد بــود

محجه البیصاء ج 4،ص 228

 


|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
نویسنده : الهام ابراهیمی
تاریخ : شنبه 3 تير 1391
فصیلت ماه شعبان ماه رسول الله و اعمال این ماه

 

شعبان ماه بسیار شریفى است و به حضرت سید انبیاء صَلَّى اللهِ عَلِیهِ وَ آله منسوب است و آن حضرت این ماه را روزه مى‌گرفت و به ماه رمضان وصل مى‌كرد و مى‌فرمود شعبان، ماه من است هر كه یك روز از ماه مرا روزه بگیرد بهشت برای او واجب می‌شود و از حضرت صادق علیه السلام روایت شده است كه چون ماه شعبان فرا می‌رسید امام زین العابدین علیه السلام اصحاب خود را جمع مى‌نمود و مى‌فرمود اى اصحاب من مى‌دانید این چه ماهى است؟

 

 

این ماه شعبان است و حضرت رسول صلى الله علیه و آله مى‌فرمود شعبان ماه من است پس در این ماه براى جلب محبت پیغمبر خود و براى تقرّب به سوى پروردگار خود روزه بدارید. به حقّ آن خدایى كه جان علىّ بن الحسین به دست قدرت اوست سوگند یاد مى‌كنم كه از پدرم حسین بن على علیهماالسلام شنیدم كه فرمود شنیدم از امیرالمؤمنین علیه السلام كه هر كه روزه بگیرد در ماه شعبان براى جلب محبّت پیغمبر خدا و تقرّب به سوى خدا؛ خداوند او را دوست می‌دارد و در روز قیامت كرامت خود را نصیب او می‌گرداند و بهشت را براى او واجب می‌کند.

شیخ از صفوان جمال روایت كرده كه گفت :

حضرت صادق علیه السلام به من فرمود كسانى را كه در اطراف تو هستند را بر روزه گرفتن در ماه شعبان ترغیب کن. گفتم فدایت شوم مگر در فضیلت آن چیزى هست؟ فرمود: بله همانا كه رسول خدا صلى الله علیه و آله هر گاه هلال ماه شعبان را مى‌دید به مُنادیى امر مى‌فرمود كه در مدینه ندا مى‌كرد: اى اهل مدینه من رسولم از جانب رسول خدا صلى الله علیه و آله به سوى شما.

ایشان مى‌فرماید آگاه باشید همانا شعبان ماه من است پس خدا رحمت كند كسى را كه یارى كند مرا بر ماه من یعنى روزه در آن ماه روزه بگیرد.

سپس از حضرت صادق علیه السلام و ایشان از امیرالمؤمنین علیه السلام نقل کرد که مى‌فرمود:

از زمانى كه شنیدم منادى رسول خدا صلى الله علیه و آله ندا كرد در ماه شعبان، ترک نشد از من روزه شعبان و ترک نخواهد شد از من تا مدتى كه حیات دارم ان شاء الله تعالى.

سپس مى‌فرمود كه روزه دو ماه شعبان و رمضان توبه و مغفرت از خدا است.

 

 

اعمال مشتركه ماه شعبان

1 - مناجات شعبانيه ، مناجات معروفى است و اهلش به خاطر آن با ماه شعبان ماءنوس شده و به همين جهت منتظر و مشتاق اين ماه هستند. سزاوار است كه اين مناجات در تمام ماه خوانده شود.

2 - از اعمال مهم در اين ماه ، روزه است ؛ به اندازه اى كه با حال انسان مناسب باشد. امام صادق (عليه السلام ) فرمود:

((كسى كه روز اول ماه را روزه بگيرد، حتما وارد بهشت مى شود و كسى كه دو روز را روزه بگيرد، خداوند در هر شب و روزى (به چشم رحمت ) به او مى نگرد و در بهشت نيز به اين نگاه ادامه مى دهد؛ كسى كه سه روز روزه بگيرد، با خداوند در عرش و بهشت او ديدار مى كند.))

همچنین روایت شده كه در هر روز پنجشنبه ماه شعبان آسمان‌ها را زینت مى‌كنند. پس ملائكه عرض مى‌كنند خداوندا بیامرز روزه‌داران این روز را و دعاى ایشان را مستجاب گردان و در روایت نبوى آمده است كه هر كه روز دوشنبه و پنجشنبه شعبان را روزه بگیرد حقّ‌تعالى بیست حاجت از حوائج دنیا و بیست حاجت از حاجت‌هاى آخرت او را برآورد.

3 - در هر روز از شعبان در هنگام ظهر و در شب نیمه آن صلوات هر روز شعبان که از امام سجاد علیه‌السلام روایت شده، خوانده شود که به شرح ذیل است :

اَللّهُمََّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ و َآلِ مُحَمَّدٍ شَجَرَةِ النُّبُوَّةِ وَ مَوْضِعِ الرِّسالَةِ وَ مُخْتَلَفِ الْمَلاَّئِكَةِ وَ مَعْدِنِ الْعِلْمِ وَ اَهْلِ بَیْتِ الْوَحْىِ. اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ و َآلِ مُحَمَّدٍ الْفُلْكِ الْجارِیَةِ فِى اللُّجَجِ الْغامِرَةِ یَامَنُ مَنْ رَكِبَها وَ یَغْرَقُ مَنْ تَرَكَهَا الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مارِقٌ وَالْمُتَاَخِّرُ عَنْهُمْ زاهِقٌ وَاللاّزِمُ لَهُمْ لاحِقٌ.

اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ الْكَهْفِ الْحَصینِ وَ غِیاثِ الْمُضْطَرِّ الْمُسْتَكینِ وَ مَلْجَاءِ الْهارِبینَ وَ عِصْمَةِ الْمُعْتَصِمینَ. اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ صَلوةً كَثیرَةً تَكُونُ لَهُمْ رِضاً وَ لِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اَداَّءً وَ قَضاَّءً بِحَوْلٍ مِنْكَ وَ قُوَّةٍ یا رَبَّ الْعالَمینَ.

اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ الطَّیِّبینَ الاْبْرارِ الاْخْیارِ الَّذینَ اَوْجَبْتَ حُقُوقَهُمْ وَ فَرَضْتَ طاعَتَهُمْ وَ وِلایَتَهُمْ. اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَاعْمُرْ قَلْبى بِطاعَتِكَ وَلا تُخْزِنى بِمَعْصِیَتِكَ وَارْزُقْنى مُواساةَ مَنْ قَتَّرْتَ عَلَیْهِ مِنْ رِزْقِكَ بِما وَسَّعْتَ عَلَىَّ مِنْ فَضْلِكَ وَ نَشَرْتَ عَلَىَّ مِنْ عَدْلِكَ وَ اَحْیَیْتَنى تَحْتَ ظِلِّكَ وَ هذا شَهْرُ نَبِیِّكَ سَیِّدِ رُسُلِكَ شَعْبانُ الَّذى حَفَفْتَهُ مِنْكَ بِالرَّحْمَةِ وَالرِّضْوانِ الَّذى كانَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِه وَ سَلَّمَ یَدْاَبُ فى صِیامِهِ وَ قِیامِهِ فى لَیالیهِ وَ اَیّامِهِ بُخُوعاً لَكَ فى اِكْرامِهِ وَاِعْظامِهِ اِلى مَحَلِّ حِمامِهِ.

اَللّهُمَّ فَاَعِنّا عَلَى الاِْسْتِنانِ بِسُنَّتِهِ فیهِ وَ نَیْلِ الشَّفاعَةِ لَدَیْهِ اَللّهُمَّ وَاجْعَلْهُ لى شَفیعاً مُشَفَّعاً وَ طَریقاً اِلَیْكَ مَهیَعاً وَاجْعَلْنى لَهُ مُتَّبِعاً حَتّى اَلْقاكَ یَوْمَ الْقِیمَةِ عَنّى راضِیاً وَ عَنْ ذُنُوبى غاضِیاً قَدْ اَوْجَبْتَ لى مِنْكَ الرَّحْمَةَ وَالرِّضْوانَ وَ اَنْزَلْتَنى دارَ الْقَرارِ وَ مَحَلَّ الاْخْیارِ .

 

 

4 - هر روز هفتاد مرتبه ذکر «اَسْتَغْفِرُاللهَ وَ اَسْئَلُهُ التَّوْبَةَ» گفته شود و همچنین در این ماه صلوات بسیار فرستاده شود .

5 - از اعمال مهم اين ماه ، عمل كردن به روايت اميرالمؤ منين (عليه السلام ) است كه فرمودند:

((در هر پنج شنبه از ماه شعبان ، آسمانها زينت شده و آنگاه فرشتگان عرض مى كنند: خداى ما! روزه داران شعبان را ببخش و بيامرز و دعايشان را اجابت فرما!))

بنابراين كسى كه دو ركعت نماز به جا آورد كه در هر ركعت سوره فاتحه را يك بار و توحيد را صد بار بخواند و بعد از سلام دادن ، صد بار نيز صلوات بفرستد، خداوند تمام خواسته هاى دينى و دنيايى او را برآورده مى فرمايد و كسى كه يك روز از آن را روزه بگيرد، خداوند بدن او را بر آتش حرام مى كند.

6- هر روز هفتاد مرتبه ذکر « اَسْتَغْفِرُاللهَ الَّذى لا اِلهَ اِلاّ هُوَ الرَّحْمنُ الرَّحیمُ الْحَىُّ الْقَیّوُمُ وَ اَتُوبُ اِلَیْهِ» گفته شود. و در بعضى روایات "الْحَىُّ الْقَیُّومُ" پیش از "الرَّحْمنُ الرَّحیمُ" است و عمل به هر دو خوبست و از روایات استفاده مى‌شود كه بهترین دعاها و ذكرها در این ماه استغفار است و هر كس هر روز در این ماه هفتاد مرتبه استغفار كند مثل آن است كه هفتاد هزار مرتبه در ماه‌هاى دیگر استغفار كند.

7- صدقه دادن در این ماه اگرچه به اندازه نصف دانه خرمایى باشد، خوب است و خداوند بدن صدقه دهنده را بر آتش جهنم حرام می‌کند.

از حضرت صادق علیه السلام نقل شده است كه آن حضرت در باب فضیلت روزه رجب فرمود چرا غافلید از روزه شعبان؟ راوى عرض كرد یابن رسول الله چه ثوابی دارد كسى كه یك روز از شعبان را روزه بگیرد؟

حضرت فرمود به خدا قسم بهشت ثواب اوست.

عرض كرد یابن رسول الله بهترین اعمال در این ماه چیست؟ فرمود: صدقه دادن و استغفار . هر كس  در ماه شعبان صدقه دهد، خداوند آن صدقه را رشد دهد همچنان كه یكى از شما شتر تازه متولد شده‌ای را تربیت مى‌كند تا آن كه در روز قیامت به صدقه دهنده برسد در حالتى كه به اندازه كوه اُحُد شده باشد.

8- در کل این ماه هزار بار ذکر « لا اِلهَ اِلا اللهُ وَلا نَعْبُدُ اِلاّ اِیّاهُ مُخْلِصینَ لَهُ الدّینَ وَ لَوُ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ » را كه ثواب بسیار دارد؛ گفته شود.

از جمله آن كه عبادت هزار ساله در نامه عملش نوشته شود.

 

 

                      التماس دعا

 

 


|
امتیاز مطلب : 12
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
نویسنده : الهام ابراهیمی
تاریخ : پنج شنبه 1 تير 1391